Sposoby na ból pleców w ciąży

Sposoby na ból pleców w ciąży

Gdy ciąża staje się coraz bardziej zaawansowana, przyszłe mamy muszą się pogodzić z faktem, iż rosnący ciężar niekorzystnie wpływa na ich plecy. Stąd też nieuniknione bóle pleców, które dokuczają każdej ciężarnej kobiecie. Jak więc sobie z nimi radzić bez tabletek?

Przede wszystkim trzeba się po prostu oszczędzać i nie wykonywać ogromu codziennych obowiązków „na siłę”. Sprzątanie czy mycie okien spokojnie zaczeka, aż dojdziemy do siebie po porodzie, a odpoczynek w tym czasie jest niezwykle ważny. Niewskazane jest długie stanie i siedzenie w jednym miejscu, gdyż w ten sposób dodatkowo obciążamy nasz kręgosłup. Pamiętajmy także o tym, że obuwie, które nosimy w zaawansowanej ciąży, powinno być wygodne i niezbyt wysokie – szpilki na razie trzeba odstawić do szafy.

Jeśli już dopadnie nas mocny ból pleców, dobrym rozwiązaniem jest zrobienie sobie ciepłego kompresu, na przykład przy pomocy termoforu. Warto także pomyśleć o ciepłej (ale nie gorącej) kąpieli, która doskonale rozluźni mięśnie naszego sforsowanego kręgosłupa. Dla kobiet lubiących pływanie zalecane są wizyty na basenie, gdzie nasze plecy mogą rzeczywiście odpocząć. A te panie, które niekoniecznie chcą spędzać czas w wodzie, powinny ćwiczyć, chociażby wykonując tak zwany koci grzbiet. 

Dobrym sposobem na włączenie partnera do pomocy w radzeniu sobie z bólem kręgosłupa w czasie ciąży jest na przykład poproszenie go o delikatny masaż. Doraźnym sposobem na odciążenie kręgosłupa jest także korzystanie ze specjalnego pasa ciążowego. Doskonale podtrzymuje on nasz brzuszek, dzięki czemu nasze plecy mogą odpocząć. Jeśli ból przeszkadza nam w spaniu, spróbujmy położyć się na lewym boku, między nogi wkładając poduszkę. Wiele kobiet potwierdza, że tylko tak są w stanie zasnąć w tych ostatnich tygodniach ciąży.