Bezsenność podczas ciąży – co robić?

Bezsenność podczas ciąży – co robić?

Bezsenność to dolegliwość, która wraz z rozwojem płodu dotyka rosnącą liczbę ciężarnych kobiet. Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele, ale istnieją też sposoby na choćby częściowe radzenie sobie z nim.

Co powoduje bezsenność?

Pierwszy trymestr ciąży, w kontekście bezsenności, to tak naprawdę raj dla przyszłych mam. W tym czasie bowiem zwykle nie mają one najmniejszych problemów z zaśnięciem, a rano zwyczajnie nie chce im się wstawać skoro świt. Niestety jednak w kolejnych miesiącach każda ciężarna kobieta musi się liczyć z bezsennymi nocami.

Głównym powodem braku snu jest rosnący brzuszek, który przeszkadza mamom w znalezieniu wygodnej pozycji także leżąc. Wiele kobiet narzeka jednak również na to, że inne dolegliwości związane z ciążą nie pozwalają im spokojnie spać. Chodzi tutaj między innymi o skurcze łydek, częste wizyty w toalecie spowodowane uciskiem macicy na pęcherz moczowy oraz problemy z  oddychaniem, gdy macica uciska na przeponę. Wiele mam narzeka również na wzmożoną aktywność swojego dziecka właśnie w nocy. Kolejne kopnięcia stają się wówczas powodem przebudzania się mamy.


Jak radzić sobie z bezsennością?

Niestety nie ma jednego cudownego sposobu, dzięki któremu po położeniu się do łóżka będzie można natychmiast zasnąć. Możemy jednak nieco przygotować zarówno siebie jak i pomieszczenie, w którym śpimy, aby wypoczynek w nim stał się przyjemniejszy.

Przede wszystkim należy pamiętać, by sypialnia stała się naszym azylem, dlatego nie powinniśmy w niej kończyć papierkowej pracy czy przeprowadzać trudnych dyskusji z partnerem. Przed pójściem spać takie pomieszczenie należy przewietrzyć i upewnić się, że temperatura nie przekracza 21 stopni Celsjusza. Rolety i zasłony muszą być zasłonięte, aby nie przeszkadzały nam światła z ulicy.

Jeśli pogoda dopisuje, warto wybrać się wieczorem nawet na krótki spacer, dzięki któremu dotlenimy nieco organizm. Zamiast szybkiego prysznica możemy wziąć ciepłą, odprężającą kąpiel, a przed zaśnięciem dodatkowo wypić szklankę lub melisy. Brak wygodnej pozycji to duży dyskomfort, ale najlepiej jest spróbować zasnąć na lewym boku, gdyż pozycja ta usprawnia przepływ krwi w naszym organizmie, a dzięki temu zaśnięcie może być nieco łatwiejsze.